برشته کاری(رست دانه), معرفی تجهیزات

همه‌ی تجهیزات جانبی رستر قهوه

تجهیزات جانبی رستر قهوه- گروه صنعتی آراکاپ

قرار دادن بهترین تجهیزات جانبی رستر قهوه می تواند شما را یک سرو گردن از رقبا بالاتر نگه دارد. اما برای اینکار دقیقا به چه تجهیزاتی نیاز دارید و استفاده از این تجهیزات برای شما چه فایده ای دارد؟

راه اندازی یک رستری قهوه احتمالا چالش هایی فراوانی برای شما دارد. انطباق گردش کار و اطمینان از کیفیت بالای شما برای مشتریان می تواند یک چالش باشد. با این حال با برنامه ریزی و قرار دادن تجهیزات مناسب، می توانید از یک رستری قدیمی به یک رستری جدید تبدیل شوید. و در عین حال می توانید متوجه آسان شدن فرآیند کاری خود شوید.

چه زمانی و چگونه باید تجهیزات جانبی را به رستری خود اضافه کنید؟

اولین نکته رشد تقاضای مشتریان است. رشد تقاضا طبیعتا باعث افزایش رشد برشته کردن قهوه می شود. اما در عین حال باید به نحوی باشد که استانداردها و کیفیت‌ها در آن حفظ شود.

ارتقای تجهیزات و به کارگیری پتانسیل بیشتر برای برشته سازی است. اما در نهایت این مسئله از چند جهت می تواند سودمند باشد: افزایش کارایی، ظرفیت تولید بالاتر، استاندارهای سازگاری و کیفیت بهتر، و اطمینان بیشتر در مورد سلامت و ایمنی.

کارایی و گردش کار

امروزه تعداد رستری ها به طور فزاینده ای رو به رشد است. اما رستری شغلی با ساعت کار طولانی و سخت است و اغلب به کار دستی زیادی نیاز دارد.

به طور  کلی ارتقای یک رستری لزوما به معنی خرید یک دستگاه رست جدید نیست بلکه به معنای وارد کردن تجهیزاتی است که جریان کار را ساده تر می کند. این افزایش راندمان نه تنها به صرفه جویی زمان بیشتر و سودآوری بیشتر منجر می شود بلکه مقداری از استرس فیزیکی را نیز از فرآیند برشته کردن می کاهد.

ورود تجهیزات جانبی رستری قهوه و افزایش کیفیت با کم کردن خطاهای انسانی

با کمک تجیزات جانبی مدرنی که امروزه وارد صنعت رستری قهوه شده است می توان کیفیت را تا حد بالایی بهبود بخشید. اتوماسیون های صنعتی مسیری برای رستری ها ایجاد می کند تا خطاهای انسانی در سرتاسر رست را به حداقل برساند. همچنین کیفیت برشت را می توان حداکثری نمود.

وجود تجهیزات جانبی تنها باعث از بین بردن خطاهای انسانی نیست. بلکه یک مستر رستر می تواند به محض رسیدن دانه های سبز به رست مورد نظر هرگونه ناسازگاری یا مشکل در رست یک دست را برطرف کنند.

اگر رست دانه ها یک دست نباشد قطعا می تواند بر کیفیت قهوه ی نهایی نیز تاثیرگذار باشد.

تجهیزات جدید و ترکیبی

همانطور که گفته شد قرار دادن تجهیزات جانبی رستری قهوه می تواند به بالارفتن کیفیت برای برشت کردن قهوه ها کمک کند اما آیا می توان این مسئله را برای همه ی انواع قهوه های ترکیبی نیز مطرح نمود؟

برای رستری های با ظرفیت تولید بیشتر که ترکیبات مخصوص به خود را دارند، برشته کردن قابل تکرار می تواند یک راه عالی باشد. هرچند اغلب ترجیح می دهند دانه ها را به طور جداگانه رست کرده و سپس آنها را مخلوط کنند.

افرادی که با رستر 120 کیلویی آراکاپ به همراه تجهیزات کامل جانبی آن کار می کنند نظریه های جالبی در مورد تجهیز کردن رستری خود داده اند. آنها اعلام کرده اند این دستگاه نه تنها کاملا کاربردی است بلکه برای برشته کردن قهوه های با کیفیت بالا برای مدت زمان طولانی طراحی شده است. این افراد اعلام کرده اند حتی با وجود چند برابری شدن ظرفیت تولید هنوز این دستگاه تا حد بالایی می تواند نیازهای ما را برطرف کند. اینکه به نظر می رسد استفاده از تجهیزات جانبی لازم در کنار یک رستر قهوه ی با کیفیت به جای تهیه ی یک رستر اضافه می تواند کارایی بیشتری و البته صرفه جویی اقتصادی داشته باشد.

با این تفاسیر در این مقاله از گروه صنعتی آراکاپ سعی داریم به معرفی تجهیزات جانبی رستری قهوه که توسط شرکت آراکاپ تولید می شود بپردازیم.

دود سوز یا افتر برنر از مهمترین تجهیزات جانبی رستر قهوه

یکی از مهمترین تجهیزات جانبی مربوط به دستگاه رست قهوه دود سوز یا افتر برنر می باشد. دود خروجی ناشی از برشته شدن و رست دانه ها از دستگاه را از بین می برد و دود را تبدیل به هوای داغ می کند.

فرض کنید برای راه اندازی رستری قهوه در یک مکان مسکونی اقدام کرده اید. پس از چند بار رست گرفتن دان قهوه متوجه اعتراض منازل مسکونی اطراف به دلیل شدت بوی قهوه می شود. شما دو راه حل برای این موضوع دارید یا اینکه از آن منطقه خارج شده و به یک منطقه ی غیر مسکونی بروید و یا اینکه یک دود سوز کنار دستگاه رست خود تعبیه کنید که مطمئنا راه حل دوم منطقی تر و کم هزینه تر خواهد بود.

همچنین شرکت آراکاپ اقدام به تولید پک دود سوز پوست گیر نموده است. در این دستگاه دود ناشی از رست قهوه به همراه پوست دانه های قهوه از ورودی رستر وارد دستگاه می شود. دود ناشی از سوختن دانه های قهوه تبدیل به هوای داغ شده و از دستگاه خارج می شود همچنین پوست روی دانه ها نیز توسط یک قیف از دستگاه خارج می شود.

یکی از پیشنهادات همیشگی شرکت آراکاپ به مشتریان خود برای اینکه بتوانند همواره رست لذت بخش و بدون دردسر را تجربه کنند تهیه ی پک دود سوز پوست گیر قهوه است.

دود سوز قهوه- آراکاپ
دود سوز قهوه- آراکاپ
بالابر دانه (فیدر)

اگر کافه دار باشید و منظور شما از راه اندازی یک رستری تامین دان رست شده برای خودتان باشد احتمالا به خرید یک دستگاه رستر 5 کیلویی بسنده می کنید. اما زمانی که کار رست شما بسیار گسترده تر باشد و شما برای تامین دان رست شده ی خود نیاز مثلا به یک رستر 60 کیلویی داشته باشید. باید بدانید که رستر قهوه ی 60 کیلویی ارتفاعی معادل 240 سانتی متر دارد. حال چنانچه بخواهید 60 کیلو دانه قهوه ی سبز را داخل قیف دستگاه بریزید بسیار سخت و البته زمان بر خواهد بود. به همین منظور شرکت آراکاپ برای راحتی انتقال دان خام به قیف بالای رستر قهوه وسیله ای به نام بالابر دان یا فیدر تولید کرده است. رستری می تواند هر مقدار دان که میخواهد رست کند را داخل دستگاه بریزد سپس توسط یک لوله تمام دان به داخل قیف رستر هدایت می شود. بالابر دان علاوه بر اینکه سهولت انتقال دان به داخل فیدر را بیشتر می کند سرعت عمل رست را نیز چند برابر خواهد کرد.

استفاده از بالابر دان تنها به خود فرد بستگی دارد. برخی برای دستگاه 5 کیلویی نیز به دلیل سهولت استفاده از فیدر استفاده می کنند. اما برای دستگاه 30 کیلویی، 60 کیلویی و 120 کیلویی تهیه ی یک فیدر حتما توصیه می شود.

بالابر دان قهوه- آراکاپ
بالابردان قهوه فیدر- آراکاپ
پروفایل رست

ابزار بی نظیر دیگری که شرکت آراکاپ همواره به مشتریان خود توصیه می کند تا از آن در دستگاه رست خود استفاده کنند پروفایل رست می باشد. پروفایل رست یک کیت سخت افزاری است که توسط شرکت سازنده ی رستر داخل دستگاه رست قرار می گیرد.

فقط با چند حسگر دما و کرنومتر می توانید مقدار قابل توجهی از اطلاعات را در هنگام رست جمع آوری کنید. اگر از نرم افزارهای ثبت رست پروفایل مانند آرتیسان نیز استفاده می کنید، قادر به انجام محاسبات پیشرفته در لحظه خواهید بود. این داده ها می توانند به شما در رست قهوه های باثبات تر، کنترل شده و با کیفیت کمک کنند. اما باید حتما درک صحیحی از اعدادی که در هنگام رست ثبت می کنید داشته باشید. چرا که مهمترین عوامل دخیل در یک رست با کیفیت اول دما و سپس زمان است. اینکه در چه زمانی و در چه دمایی دانه های شما زرد می شود و یا اینکه در چه دمایی دانه ها دارک هستند می توانند بسیار برای یک رستر مهم باشد. باید به این نکته توجه کرد که رست در هیچ دو دستگاهی یکسان نیست.

تابلو برق لمسی یا PLC

به طور معمول یک دستگاه رست قهوه باید مجهز به تابلو برق باشد. شرکت آراکاپ با توجه به نیاز مشتری از تابلو برق دکمه ای و یا تابلو برق لمسی PLC استفاده می کند. تابلو برق لمسی علاوه بر تمام کارایی یک تابلو برق کلیدی مجهز به سیستم Auto Roast  می باشد. به این معنی که شما با دادن تایم مناسب به دستگاه می توانید به صورت اتوماتیک دانه ها را در مسیر رست قرار دهید بدون اینکه نیاز به تست میزان رست دانه ها داشته باشید. استفاده از تابلو برق کلیدی یا لمسی به وزن دستگاه مربوط نیست. شما در رستری از دستگاه های آراکاپ با هر وزنی که استفاده کنید می توانید پروفایل رست و تابلو برق لمسی داشته باشید.

گروه صنعتی آراکاپ همواره در کنار مشتریان خود خواهد بود تا پس از تهیه ی رستر قهوه ی با کیفیت تولید این شرکت از سایر تجهیزات جانبی که می تواند در تهیه ی یک رست عالی به افراد کمک کند نیز استفاده کند. تجربه ی همکاری با انواع برندهای بزرگ صنعت رست قهوه در ایران نشان از همین مسئله دارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *