برشته کاری(رست دانه), دستگاه رست قهوه

سرعت درام رستر قهوه چه تاثیری روی رست کردن دان می گذارد؟

سرعت درام رستر قهوه- گروه صنعتی آراکاپ

سرعت درام رستر قهوه مهم ترین بخش از یک فرآیند رست دانه توسط رستر است. حین خرید روستر قهوه یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه کنید سرعت درام است. چرا که دانه های قهوه به طور قابل توجهی در حین برشته کردن جرم خود را از دست می دهند. کاهش وزن و در عین حال افزایش قابل توجهی حجم وجود دارد. تنظیم سرعت درام رستر قهوه باید به دقت انجام شود تا تغییرات انتقال حرارت کنترل شود. همچنین باید بدانید پس از تهیه ی رستر امکانی برای اینکه سرعت درام را کم یا زیاد کنید وجود نخواهد داشت بنابراین سرعت نهایی درام شما همان چیزی است که در کارخانه ی سازنده تنظیم شده است. این سرعت باید به اندازه ای استاندارد باشد که حین رست کردن دانه های قهوه حرارت را به درستی به میان تمام دان های قهوه تقسیم کند.

درام در رستر راهی برای تبدیل دانه ی قهوه اصلی از پوسته سبز مانند آنها به دانه های قهوه ایست که ما دوست داریم و هر روز نمونه های فراوانی از آن را در کافه ها و خانه ها می بینیم. این روش کمک می کند تا دانه ها به شکل قهوه به طبیعت خود برسند و خام ودن را پشت سر بگذارند

کم بودن سرعت درام دو حات را برای دانه ها ایجاد می کند. ابتدا دانه های قهوه با نیروهای گریز از مرکز ایجاد شده توسط درام کندتر می‌چرخند. در نتیجه دانه ها کمتر به دیواره‌های درام فشار داده می شوند که خود باعث کاهش انتقال حرارت رسانا (گرمای تماسی) می شود. دوم، دانه‌های قهوه از پشت به سمت جلوی درام کندتر حرکت می‌کنند، که باعث کاهش اثر اختلاط مداوم بین دانه‌ها و هوایی می‌شود که در داخل درام حرکت می‌کند. این امر انتقال گرمای همرفتی (انتقال از طریق هوای از پیش گرم شده) را کند می کند.

بالا بودن سرعت درام رستر قهوه مسیر رست را به میزان قابل توجهی تسریع می کند. سرعت درام بالاتر به گرمای همرفتی بیشتر ترجمه می شود. همچنین دانه ها به دیواره های بیرونی درام هل داده می شوند که به این معنی است که گرمای رسانا نیز افزایش می یابد و باعث پختگی دانه های قهوه و تغییر در طعم آن خواهد شد.

از درام رستر باید محافظت کنید

یکی از مهمترین مشکلاتی که برای درام رخ می دهد مشکل تاب برداشتن درام است. درام حتما باید در دماهای زیر 100 ( ایده آل زیر 50 ) خاموش شود واز حرکت بایستد در غیر اینصورت به دلیل انبساط و انقباض در بدنه درام، درام تاب بر می دارد.

حرارت مشعل در زیر درام اغلب با شعله ی گاز تامین می شود. با چرخش درام دانه های قهوه در داخل مخزن دستگاه به طور یکنواخت رست می شوند. با چرخش مداوم درام تمام دانه ها به صورت یک دست باید برشته شوند بدون اینکه تعدادی بیشتر از بقیه برشته شوند و یا تعدادی کمتر.

سیلندری که برای درام در روستر استفاده می شود به صورت افقی قرار می گیرد. این باعث می شود تا دانه های قهوه به راحتی بچرخند و دور تا دور برشته شوند. مشعل معمولا در اغلب رسترها دار زیر درام قرار می گیرد بتواند دانه ها را در حالی که روی آن میریزند برشته کند.

سرعت درام چیست؟

حین برشته کاری قهوه یکی از مهمترین پارامترهایی که در کیفیت نهایی قهوه تاثیرگذار است سرعت درام رستر قهوه است. سرعت درام بر حسب دور در دقیقه اندازه گیری می شود و بر حسب مدل و ظرفیت رستر می تواند تغییر کند. هر چقدر میزان دور در دقیقه ی درام بیشتر باشد طبیعتا درام سریعتر می چرخد و در نتیجه طعم شدیدتری ایجاد خواهد کرد.

معمولا زمانی که یک رستر با سرعت ثابت داشته باشید برای شما متعادل تر است چرا که نتایج ثابت با حداقل تلاش ارائه می دهد. در حالی دستگاه‌های که برشته کننده با سرعت متغیر برای کاربران با تجربه ای که میخواهند پروفایل های طعم متفاوتی را آزمایش کنند، مناسب تر هستند. درک اینکه چگونه سرعت درام بر قهوه ی شما تاثیر می گذارد برای تولید قهوه با کیفیت بالا با هر رست ضروری است.

سرعت درام رستر قهوه در ایده آل ترین شرایط

همانطور که از نامش پیداست درام یک استوانه ی بزرگ است که روی یک منبع حرارتی می چرخد و قهوه را پس از برخورد با فلز داغ برشته می کند. پوسته ی دور دان قهوه از آن جدا شده و به دیواره ی درام چسبیده و می سوزد. همین مسئله باعث ایجاد توده های دود از ماشین رست می شود.

هیچ قانون قطعی در مورد سرعت ایده آل درام وجود ندارد اما اتفاق نظر کلی این است که هرچقدر درام بزرگتر باشد باید کندتر کار کند. به عنوان مثال اسکات رائو سرعت 70 تا 80 دور در دقیقه را برای رستر 1 تا 2 کیلوگرمی و 40  تا 44 دور در دقیقه را برای یک درام 60 کیلوگرمی توصیه می کند.

یکی از مزیت های مهم روسترهای تولید شده در گروه صنعتی آراکاپ تنظیم دور استاندارد درام قهوه است. به گواه مشتریانی که تا کنون از روسترهای آراکاپ تهیه کرده و رست قهوه انجام داده اند سرعت درام کاملا استاندارد طراحی شده و نیاز به کاهش و افزایش سرعت وجود ندارد.

برشته کردن درست قهوه شامل تنظیمات و متغیرهای زیادی است. با تغییر بر هر یک از شرایط رست از جمله دما، طول رست کردن و جریان هوا می توان تفاوتهای زیادی در طعم، عطر و اسیدیته تاکید یا یک رست متعادل ایجاد کنید. اما سرعت درام چه تاثیری می تواند بر ویژگیهای قهوه‌ی شما بگذارد؟

اهمیت سرعت برشته کاری

برشته کردن یا رست قهوه فرآیند پیچیده ای است که شامل قراردادن دانه های قهوه ی سبز در معرض حرارت مستقیم و غیر مستقیم است. دانه های قهوه را داخل درام قرار می دهند و حرارت داده تا به سطح مورد نظر رست برسند. این مسیر را می توان برای دسترسی به پروفایل های مختلف دستکاری کرد اما برای رسیدن به این پروفایلهای مختلف به یک فرد با تجربه نیاز دارید. در طی فرآیند برشته کاری دانه ها به دیواره ی داغ درام برخورد می کنند و برشته می شوند. اما گاهی بر اثر برخورد با منبع حرارتی داغ دچار سوختگی می شوند. پس نحوه ی چرخش درام برای به دست آوردن نتایج ثابت بسیار مهم است.

زمانی که صحبت از برشته کردن می شود سرعت چرخش عاملی مهم است. همانطور که گفته شد اگر سرعت چرخش درام کمتر از حد نرمال باشد بر اثر تماس طولانی مدت دانه ها با دیواره های درام در معرض برشته شدن بیش از اندازه هستند و همین امر باعث ایجاد طعم ناخوشایند در فنجان قهوه شود. پس اگر به دنبال خرید رستر هستید باید بدانید سرعت چرخش درام تاثیر مستقیم بر عطر و طعم قهوه دارد.

ممکن است بخواهید سرعت درام خود را تنظیم کنید تا از گرمای مستقیم درام خود استفاده کنید. اما به این نکته نیز توجه کنید که احتمال اینکه دان قهوه ی خود را حین آزمایش از دست بدهید بسیار زیاد است. چرا که اگر مشکلی با رستر خود ندارید احتمالا پروفایل ها و برنامه های رست به خوبی کار می کنند و نیازی ندارد تا شما بخواهید آنها را تغییر دهید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *