دستگاه رست قهوه

نگهداری و تمیز کردن رستر قهوه

تمیز کردن رستر قهوه- گروه صنعتی آراکاپ

تمیز کردن رستر قهوه و نگهداری بهینه از آن چقدر می تواند مهم باشد؟ برای افرادی که می خواهند وارد کار رستری قهوه شوند باید بدانند که کنار درآمد بالای رستری این دسته از مشاغل می تواند هزینه بر نیز باشد. اولین چالش یک رستری تهیه رستر قهوه می باشد. بیشترین هزینه ی سرمایه گذاری در رسته ی قهوه مربوط به خرید رستر قهوه می باشد. بنابراین یکی از اصول مهم در راه اندازی رستری قهوه در وهله ی اول خرید یک رستر مناسب و در وهله ی دوم تمیزکردن و نگه داری درست از آن برای بهره وری بیشتر و همچنین بالابردن طول عمر آن خواهد بود. چرا که رستر به طور میانگیرن روزانه ده بار رست گیری می کند این کار باعث می شود گرد و غبار، دود و… وارد دستگاه شود.

قبل از هرچیزی برای نگهداری و بالارفتن طول عمر رستر باید به چند نکته باید توجه کنید

بسته به دستگاهی که خریداری می کنید می توانید از چند گرم تا چند کیلو دان قهوه را رست کنید. اگر مقدار زیادی دان قهوه را می خواهید به یکباره رست کنید به دستگاه بزرگتری نیاز دارید. در برخی از دستگاه های رست قهوه دان ها به صورت خودکار برشته می شوند اما در برخی دیگر نیاز به نظارت توسط رستر مستر دارند.

یکی دیگر از نکاتی که برای نگهداری و طول عمر رستر باید به آن توجه کنید این است که روستر قهوه شما چقدر می تواند دانه های شما را برشته کند. برخی از ماشین های کندتر عملیات رست را انجام می دهند. این مسئله بای کسانی که به کیفیت بیش از کمیت اهمیت می دهند ایده آل نیست.

همچنین باید دستگاهی برای رست انتخاب کنید که مشعل دارای قدرت زیادی باشد به این معنی که دستگاه به سرعت گرم شود تا بتوانید از هر ثانیه در حین برشته شدن دانه هایتان استفاده کنید! در غیر این صورت با هر دقیقه توقف بین مراحل برشته کردن، مقداری انرژی گرمایی هدر می رود و اجازه می دهد دمای صفحه گریل در داخل تجهیزات خنک می شود.

شرکت های مختلفی در ایران تا کنون توانسته اند اقدام به ساخت روستر قهوه همگام با استانداردهای روز دنیا داشته باشند. در این میان گروه صنعتی آراکاپ موفق شده یکی از بهترین دستگاه های روست قهوه در ایران را تولید و در اختیار رستری ها قرار دهد. روستر‌های تولید شده شرکت آراکاپ در اوزان 2، 5، 10، 15، 30، 60 و 120 کیلویی تولید شده است. میزان رضایت مشتریان از دستگاه های آراکاپ به حدی است که توانسته در مدت زمان کوتاهی سهم بزرگی از بازار تولید رستر قهوه را در اختیار داشته باشد. در این مقاله اجزای اصلی رستر و نحوه ی نگهداری از آنها برای حفظ کیفیت دستگاه ارائه شده است.

اطلاعاتی که باید در مورد برخی از اجزای رستر داشته باشید:

سینی های خنک کننده:

سینی خنک کننده جزئ بسیار مهم دستگاه رست می باشد در واقع پس از انجام عملیات رست دانه های تازه رست شده که اغلب دمای بالایی دارند به سینی خنک کننده منتقل می شوند. سینی های خنک کننده هم به صورت ثابت هستند و هم به صورت متغیر. به طور کلی سینی های متغیر هزینه بر و بهینه تر هستند چرا که دانه ها با دمای بالاتر را با سرعت بیشتری خنک می کنند، این سرعت در خنک کردن دان ها در کیفیت دان رست شده بسیار مهم است چرا که اگر دان ها با سرعت بالا خنک نشوند پخته شده و طعم نامطلوبی به خود می گیرند.

سینی های خنک کننده از فولاد ضد زنگ ساخته می شود تا پس از اتمام عملیات با سهولت بیشتری تمیز شوند. فضای داخلی سینی خنک کننده از استیل ساخته شده چرا که با دان قهوه ارتباط مستقیم دارد. پس از هربار انجام عملیات رست بهتر است سینی خنک کننده هم در فضای داخلی و هم فضای خارجی کاملا تمیز شود در غیر اینصورت می تواند روی کیفیت نهایی رست دان ها تاثیر بگذارد.

سنسور دمایی

وجود یک دماسنج برای نشان دادن دمای داخل درام در حین برشته شدن بسیار مهم است چراکه به شما کمک می کند تا در فرآیند دمایی رست دانه ها نظارت کافی داشته باشید. چنانچه بی نظمی در دمای رست ایجاد شود می توانید با متوقف کردن روند رست آن را برطرف کنید. روی بدنه ی دستگاه رست شما باید یک دماسنج تعبیه شده باشد و اطمینان داشته باشد که دما را درست نشان می دهد.

درام

درام روستر از جنس فولاد است که حفره های متعدد بسیاری روی آن قرار دارد درام به طور متوسط بسته به اندازه و ظرفیت از 40 تا 80 دور در دقیقه می چرخد. جنس درام اغلب از آلیاژهای فولاد ضد زنگ است چرا که درام بیش از سایر قطعات رستر به طول عمر بالا و کیفیت عملکرد نیاز دارد. درام در اندازه های متفاوتی وجود دارد. حین تهیه رستر باید به این نکته توجه داشته باشید که درام باید متناسب با نیازهای شما باشد.

تفاوت بین روسترهای قهوه ی صنعتی و روسترهای نیمه صنعتی چیست؟

دستگاه های رست قهوه صنعتی مقدار دان بیشتری را در یک زمان برشته می کنند.اینکه شما چه نوع کاربری برای دستگاه رست خود نیاز دارید میتواند حجم درام را تعیین کند. برای مثال اگر قصد دارید کارگاه رستری برای خود داشته باشید و یا قهوه مورد نیاز چند کافه را رست کنید باید از دستگاه های رست صنعتی استفاده کنید.

اگر تنها برای استفاده شخصی و یا استفاده ی کافه ی خود دان رست شده نیاز دارید بهتر است از دستگاه رست با وزن کمتر که می تواند روزانه به میزان کمتری دان رست شده در اختیار شما قرار بدهد استفاده کنید.

تمیز کردن درام رستر قهوه

مهمترین نکات درباره تمیز کردن رستر قهوه

فکر کردن درباره تمیز کردن رستر قهوه می تواند ترسناک باشد. رسترها دستگاه هایی با ابعاد بسیار بزرگ هستند که بیشترین سرمایه یک رستری قهوه را به خود اختصاص داده اند. اما تمیز کردن رستر قهوه به معنای تمیز کردن اجزای داخلی رستر مانند سینی خنک کننده. قیف ورودی دستگاه، تمیز کردن مجاری داخلی، لوله کشی ها و … می باشد. برای این کار به یکسری تجهیزات نیاز خواهید داشت از جمله: یک مکنده مانند جاروبرقی، کاردک مخصوص، دستکش صنعتی، مواد پاک کننده سطوح.

یکی از مهمترین دلایلی باید به تمیز کردن رستر قهوه اهمیت داد این است که یک رستر کثیف می تواند امکان آتش سوزی داشته باشد. زیرا روغن و پوست دان قهوه می تواند بسیار قابل اشتعال باشد.

قبل از هرچیزی باید بدانید که رسترهای قهوه با هم متفاوت هستند اما به طور کلی مهم ترین نکات در مورد تمیز کردن رستر را در اختیار شما قرار می دهیم:

  1. روغن قهوه در مکان های مختلفی از رستر جمع می شود. برای پیداکردن محل تجمع باقیمانده روغن باید به دقت وقت بگذارید و بررسی کنید در کدام نقطه از دستگاه شما تجمع روغن بیشتر رخ می دهد تا آن را تمیز کنید.
  2. پوست قهوه یک ماده کاغذی است که هنگام برشته کردن از دانه های قهوه جدا می شود. اغلب رستری ها از پک دود سوز پوست گیر استفاده می کنند که در فاصله ایمن از شعله و منابع گرما نگهداری می شود. باید عادت کنید به طور روتین پس از هر روز برشته کاری و سرد شدن دستگاه مخزن انبار شده پوست قهوه را خالی کنید، این مسئله به جلوگیری از آتش سوزی داخل رستر کمک می کند
  3. قهوه در حین رست گرد و غباری از خود تولید می کند که یک ماده پودری قهوه ای روشن است که به قسمتهای مختلف داخل دستگاه برشته می چسبد. معمولا با یک برس نرم و یا یک قلموی رنگ و یا جاروبرقی می توان آن را تمیز کرد. تمیز کردن منظم آن از چسبیدن روغن های غلیظ تر جلوگیری می کند.
  4. همانطور که گفته شد روغن قهوه در مکان های مختلفی از رستر به مرور زمان جمع می شوند. جدا کردن این روغن ها دشوار است زیرا گرمای دستگاه رست روغن ها را روی قسمت های داخلی می سوزاند. اگر دستگاه به طور منظم تمیز و نگهداری شود، روغن قهوه خیلی زیاد یا غلیظ نمی شود پس اصل اساسی رستر تمیز کردن رستر به صورت منظم و کلیدی است .

چند حلال و چربی‌گیر وجود دارد که می‌توانید از آنها برای کاهش سختی کار استفاده کنید. داگ به نوبه خود به TSP – تری سدیم فسفات مخلوط شده با آب داغ اعتقاد دارد.

با حلال‌هایی مانند این، می‌توانید بخش‌هایی از لوله‌ها را برای چند ساعت خیس کنید و بار خراشیدن را تا حد زیادی کاهش دهید. با این حال، مراقب باشید که از حلال روی سطوح در تماس با قهوه استفاده نکنید. مشخص کنید که به طور کلی از چه تعداد محصول شیمیایی می خواهید استفاده کنید و اگر یک رستر بزرگ دارید، از خود بپرسید که خیس کردن بخش هایی از کانال چقدر عملی است.

  • سینی های خنک کننده از اهمیت بالایی در امر تمیز کردن دستگاه برخوردار هستند. ممکن است قسمت بالای سینی خنک کننده تمیز به نظر برسد، اما در قسمت زیر سینی می تواند واقعا آلوده باشد. حتما به شکل مرتب سینی را از جای خود بردارید تا روغن قهوه و تجمع آن از قسمت زیرین آن تمیز شود. همچنین از یک برس مخصوص برای باز کردن تمام سوراخ های سینی استفاده کنید. اگر سوراخ های تعبیه شده روی سینی مسدود باشند جریان هوا مختل شده و نحوه ی عملکرد دستگاه شما را مختل می کند . این مسئله قطعا می تواند بر طعم و شفافیت قهوه ی شما تاثیر داشته باشد.
  • فراموش نکنید که به همان اندازه که تمیز کردن داخل دستگاه مهم است تمیز کردن بیرون دستگاه نیز از اهمیت برخوردار است. شاید به نظر نرسد اما تمام مواد قابل اشتعال داخل دستگاه می توانند در قسمت های بیرونی دستگاه شما نیز بنشینند. بنابراین باید از یک حوله مرطوب یا یک پاچه ی تمیز استفاده کنید و هر ازچندگاهی بیرون دستگاه را مانند داخل آن تمیز نگه دارید.
  • همه دستگاه های رستر دارای گیربکس هستند. در تمام ماشین های رست گیربکس بیش از هر چیز در معرض خطر احتراق قرار دارید. تمیزکردن مکرر گیربکس خطر آتش سوزی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

نکات ایمنی حین تمیز کردن رستر قهوه:

قبل از شروع هر گونه تمیز کردن رستر قهوه ، باید یک پروتکل ایمنی برای بستن جریان برق و گاز به رستر وجود داشته باشد. فقط پس از انجام این کار، آماده شروع نظافت و نگهداری هستید.

حتما اجازه دهید دستگاه به اندازه ی کافی خنک شود سپس اقدام به تمیز کردن آن کنید. تمیز کردن بدنه ی رستری که تا 250 درجه ی سانتیگراد داغ شده می تواند بسیار خطرناک باشد. به خصوص حین تمیز کردن اجزای داخلی آن.

حتما حین تمیز کردن دستگاه استفاده از عینک بزرگ برای دور نگه داشتن زباله ها و مواد شیمیایی از چشم شما مهم است. از یک ماسک مناسب برای محافظت از ریه های خود در برابر گرد و غبار حین تمیز کردن دستگاه استفاده کنید. همچنین استفاده از دستکش لاستیکی یا لاتکس برای محافظت از پوست از مواد شیمیایی و روغن ضروری است.

نتیجه

تمیز کردن رستر قهوه و نگهداری از آن می تواند کار سخت و طاقت فرسایی باشد و می تواند وسوسه انگیز باشد که آن را به تعویق بیندازید و دوباره آن را به تعویق بیندازید. اما اگر هدف شما کیفیت برتر، ثبات و حفاظت از سرمایه گذاری تان است، پس تمیز کردن رستر قهوه و نگهداری منظم آن، یک وظیفه حیاتی است.

رستر، ماشینی است که باید در بهترین حالت تنظیم شود. شما با انجام این کار به کشاورز و به مشتری که قهوه شما را می خرد نیز احترام می گذارید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *