برشته کاری(رست دانه)

معایب قهوه ی ناشی از برشته کردن اشتباه

برشته کردن اشتباه

برشته کردن اشتباه یک موضوع مهم برای افرادی است که به شغل رستری دان قهوه علاقه دارند. اگر تصمیم دارید به زودی یک رستری قهوه راه اندازی کنید باید متوجه این مسئله باشید که اگر در این کار تخصص و تجربه ی کافی نداشته باشید ممکن است دچار چالش های جدی شوید که به کار شما لطمه های بزرگی می‌زند.

یکی از این چالشها معایب قهوه ی ناشی برشته کردن اشتباه خواهد بود. برای جلوگیری از معایب برشته‌کردن اشتباه می‌توان از تجهیزاتی مانند پروفایل رست استفاده کرد. پروفایل رست صد در صد از معایب جلوگیری نمی کند اما می تواند در میزان ثبات برشت به شما کمک کند.

گروه صنعتی آراکاپ به عنوان بهترین تولید و صادر کننده ی روستر قهوه در ایران در کنار ارائه ی روسترهای قهوه ی ساخت این شرکت به مشتریان خود توصیه می کند برای ابتدای فعالیت خود از پروفایل رست استفاده کنند.

همچنین می توان از نرم افزار کنترل کیفیت برای ثبت تغییرات فیزیکی در دانه قهوه و سرعت برشت در هر دقیقه را نشان می دهد نیز استفاده کرد. این نرم افزار به شما برای درک هر آنچه که برای قهوه اتفاق می افتد و تنظیم برشت برای جلوگیری از عیب های ناشی از برشته کردن اشتباه کمک می‌کند.

ثبت این اطلاعات به شما برای پیدا کردن بهترین و مناسب ترین پروفایل رست هر دانه کمک خواهد کرد. پروفایل رست فقط مربوط به رنگ دانه‌ها نیست زیرا ممکن است دو دانه از لحاظ ظاهری شبیه به هم باشند ولی پروفایل متفاوتی داشته باشند.

برشت یک علم است، یک کشاورز ممکن است با دقت و عشق و فداکاری قهوه را تولید کند ولی اگر آن دانه به درستی برشت نشود مصرف کننده از آن استفاده نخواهد کرد. بنابراین انتخاب بهترین پروفایل نیاز به دانش فنی و تجربه دارد، ولی قدم اول شناختن معایب متداول در برشت است. و بعد از آن یادگیری و تمرین برشت کردن برای رسیدن به پروفایل دقیق است. در کنار دانش فنی و تمرین باید از امکانات و تجهیزات مناسب نیز بهره برد. استفاده از بهترین رستر قهوه می‌تواند به شما در گرفتن رست مناسب کمک کند.

شش عیب متداول در برشته کردن اشتباه

قهوه ی پخته

این عیب زمانی رخ می دهد که قهوه بدون رسیدن به ترک اول بیش از حد گرم می شود، این عیب به عنوان طفره رفتن از برشت هم شناخته می شود. متاسفانه این عیب نامرئی است و فقط با مزه کردن قابل شناسایی است. این دانه ها عطر و طعمی بی تنوع و کمی شیرین دارند. اغلب با طعم نان و کاغذ شناخته می شوند.

دانه های کامل برشت نشده

این دانه ها طعم گیاهی و فاقد شیرینی دارند. این عیب گاهی اوقات (نه همیشه) زمانی رخ می دهد که برشته کننده قبل از تنظیم کامل پروفایل برشت، شروع به برشت کردن ضعیف می کند.

بیش از حد برشت شده

این عیب با دانه ی برشت تیره متفاوت است. این دانه ها تیره و روغنی به نظر می رسند و نزدیک به سیاه هستند و در فنجان طعم سوخته، زغال، دود و تلخی دارند.

کویکر

این عیب در زمان حذف دستی قهوه ی سبز به سختی شناسایی می شود و علت به وجود آمدن آن خاک فقیر در زمان کشاورزی که فاقد قند و نشاسته ی لازم برای رشد است. از نظر فنی این عیب مربوط به برشت نیست ولی اغلب بعد از برشت دانه تشخیص داده می شود.

دانه ها با عیب کویکر معمولا رنگ روشن تری در میان بقیه ی دانه های برشت شده دارند و اگر حذف نشوند باعث طعمی خشک و مزه های علات و کاغذ در فنجان می شوند.

سوخته

قهوه ی سوخته زمانی به وجود می آید که دمای اولیه ی برشت بالاست و سرعت درام ماشین برشت کافی نیست. تشخیص آن ها از طریق رنگ تیره با قسمت های سوخته روی آن است. در واقع به معنی کامل سوخته اند. این دانه ها طعم روغنی و سوخته و دودی دارند.

سر سوزی یا خال افتادن

این دانه ها شبیه دانه های سوخته هستند با این تفاوت که لبه های دانه ی ققهوه سوخته است و معمولا در زمان ترک دوم و گاهی به دلیل دمای بارگیری بالا اتفاق می افتد.

تفسیر طعم برشت کردن دانه های قهوه پس از برشته کردن اشتباه

در این مقاله ی کوتاه تنها قصد داشتیم نکات اندکی درباره ی معایب قهوه ی ناشی از برشته کردن را در اختیار شما قرار دهیم. پس از راه اندازی رستری قهوه باید از یک فرد ارزیاب که بتواند ویژگی های مربوط به صفات ویژه ی دانه و آن هایی که مربوط به منحنی برشته کردن است کمک بگیرید. چرا که این مهارت نیاز به تجربیات گسترده دارد.

ترکیب شیمی قهوه ی سبز و برشته کردن آن در طعم هر فنجان مشارکت دارند، اما برای کاربردی تر شدن برخی از ویژگی های فنجان بر اساس این که کدام یک تاثیر بیشتری دارند ممکن است تفکیک شوند. برای مثال هنگامی که قهوه طعم روغنی، خوشایند، پخته، سوختگی و دودی مشاهده شد این ها همگی مربوط به خطاهای برشته کردن است. برشته کردن همچنین تاثیر زیادی بر توازن اسیدیته، شیرینی، کاراملی و طعم تلخ و شیرین در فنجان دارد. متناوبا شخصیت ذاتی قهوه در خصوصیات ویژه ی آروماتیک و ویژگی های طعمی خاص مثل توت فرنگی، اسطو خودوس، خاکی و …. نشان داده می شود.

مسلما برشت های روشن این اجازه را به فرد ارزیاب می دهد که بتواند تعداد زیادی از ویژگی های منحصر به فرد قهوه را تشخیص دهد.

در قسمت کامنتها می توانید تجربیات خود را حین خوردن یک قهوه با طعم های گفته شده و حس خود را پس از چشیدن آن ها برای مخاطبان ما به اشتراک بگذارید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *