آموزش سرو قهوه(قهوه چی یا باریستا), قهوه

آشنایی با تاریخچه و نحوه سرو قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو

اسپرسو (ess-PRESS-oh) نوعی غلیظ از قهوه با طعمی قوی می باشد که به صورت “شات” سرو میشود و از ریختن آب داغ تحت فشار به درون دانه های قهوه آسیاب شده بسیار ریز تهیه می گردد. این روال به نام “گرفتن شات” معروف است.

اسپرسو اغلب به شکل غلط اکسپرسو تلفظ و نوشته میشود. در این کلمه هیچ حرف x وجود ندارد و در صورتی که شما از آن استفاده کنید شبیه فردی تازه کار به نظر میرسید.

برعکس اغلب قهوه ها، اسپرسو دارای “کِرِما” است. کِرِما کفی با رنگ قهوه ای متمایل به قرمز است که در زمان ترکیب حباب های هوا با روغن قهوه آسیاب شده ریز شکل می گیرید. کِرِما طعم غنی و رایحه اغواکننده اسپرسو را افزایش خواهد داد. اغلب، کرما نشانه اسپرسو درستی است که با قهوه آسیاب شده خوب و با کیفیت و توسط قهوه چی ماهر تهیه شده است.

تاریخچه اسپرسو

تقریبا در سال 1901، همزمان با نوآوری های انقلاب صنعتی اروپا دستگاه اسپرسو وارد ایتالیا شد، پیش از اختراع ماشین‌های اسپرسوساز قرن۱9، قهوه اسپرسو تقریبا وجود نداشت. در حقیقت نخست ماشین‌های اسپرسوسازی به وجود آمدند و بعد ماده­ای که این ماشین‌ها درست می‌کردند اسپرسو نام گرفت.

در 1938، کلمه “باریستا”برای اولین بار ثبت گردید. پیش از آن زمان از اصطلاح “برمن” استفاده می‌شد. برمن یک واژه‌ی آمریکایی بود، از همین جهت، ایتالیایی‌ها تصمیم گرفتند که آن را با یک واژه‌ی ایتالیایی جایگزین نمایند. به این ترتیب، نه تنها اسپرسو بلکه باریستا نیز با هویت ایتالیایی گره خورد.

قهوه‌خانه‌های قرن نوزدهم مکان‌های آرامی بودند، ولی پس از ابداع اسپرسو طولی نکشید که به کافه‌هایی که مخاطبان روشن‌فکر داشتند، تبدیل شدند. مورد توجه قرار گرفتن قهوه اسپرسو در ایتالیا مصادف بود با توسعه شهرنشینی. اسپرسوبارها مکانی بودند برای دیدار و همنشینی مردم؛ مثل قهوه‌خانه‌های چندصدسال جلوتر در کشور خودمان.

قهوه اسپرسو را چگونه باید نوشید و سرو کرد

اسپرسو در حقیقت و به‌خودی‌خود در شات های ۱ اونسی که گنجایش آن حدود ۳۰ میلی‌لیتر است سرو می‌شود. البته اسپرسو دوتایی که دارای دو شات می‌باشد در بین مردم محبوبیت بیشتری را داراست.

باید گفت که در اغلب کافی‌شاپ‌ها و یا قهوه‌خانه‌ها اصولاً شات های دوبل و یا دوتایی سرو می‌شوند و در بعصی از کافی‌شاپ‌ها به‌ندرت دیده‌شده است که شات های تکی و لانگو هم سرو میگردد.

منبع: دستگاه رست آراکاپ

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *