آموزش سرو قهوه(قهوه چی یا باریستا), قهوه

آداب جالب نوشیدن قهوه در فرهنگ های مختلف

نوشیدن قهوه

آداب جالب نوشیدن قهوه در فرهنگ های مختلف

قهوه به عنوان یک نوشیدنی جمعی در سراسر دنیا فرهنگ‌های خاصی را ایجاد کرده است قصد داریم تا شما را باب برخی از فرهنگ های جالب نوشیدن قهوه آشنا کنیم.

آداب خوردن قهوه درخوزستان

این مراسم به اشتباه مضیف نامیده می شود اما در واقع مضیف نام مکانی است که این مراسم در آن اجرا می شود.

مهمانان سلام و احوالپرسی را از اولین نفری که کنار ورودی نشست آغاز می ‌کنند. معمولا افراد میان ‌سال بالای مضیف می ‌نشینند و صاحب مضیف از آنها با قهوه پذیرایی می ‌کند.

در مراسم قهوه خوری جنوب ایران از وسایل خاصی استفاده می شود که هر کدام نام مخصوص خود را دارند که به همه آن ها “المعامیل” گفته می شود. در این روش سنتی برای  نوشیدن قهوه از قهوه خام استفاده می شود که نام آن بن است.

این مراسم  آداب و رسوم خود را دارد.  دقت کنید که با رعایت آن ها میزبان خود را خشنود سازید. به کسی که قهوه را تعارف می کند ساقی گفته می شود. او  در حین تعارف کردن به مهمان در مضیف  به سمت مهمان خم می شود و از برخورد دله و فنجان صدا تولید می کند تا مهمان متوجه قهوه اش شود. اگر دوباره قهوه می خواهید فنجان را بدون هیچ حرکتی به ساقی بدهید .اگر بدون تکان دادن فنجان آن را به ساقی تحویل دهید به این معنی است که بازم هم تمایل به نوشیدن قهوه دارید.

سرو قهوه در  مراسم عزاداری

سرو قهوه در مراسم عزاداری شاید عجیب باشد اما از گذشته مرسوم بوده است .به خصوص که نوشیدن قهوه در ایران قدمت زیادی دارد.

در جنوب ایران  به خصوص در میان اعراب سرو قهوه رواج دارد.هم چنین در یزد  و دماوند هم این رسم دیده می شود.

ظرف سرو قهوه در مراسم عزاداری هم خاص است؛ این ظرف که در بسیاری از نقاط جای خود را به لیوان‌های کاغذی امروزی داده، در اصل، فنجانی بوده است بدون دسته، در اندازه‌ای شبیه به فنجان‌های اسپرسو خوری معمولی. عرب‌ها و ساکنان جنوبی ایران به این ظرف «فنیان» می‌گویند.

ریختن نمک در قهوه

عروس های ترکیه ای در مراسم خواستگاری به فنجان قهوه ی داماد نمک اضافه می کنند. این رسم در مراسم خواستگارس نتایج خاصی نیز به دنبال دارد.

عروس در مراسم خواستگاری با اضافه کردن مقدار زیادی نمک به فنجان آقا داماد، او را محک می‌زند. اگر داماد به روی خود نیاورد و طعم بد قهوه را بدون اخم و تخم تحمل کند، عروس می‌داند که این داماد صبور است و در آینده از او ایراد نخواهد گرفت، در غیر این‌صورت آینده‌ی پر تنشی برای ازدواج‌شان پیش‌بینی می‌کند!

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *