قهوه

کشت قهوه در نقاط مختلف دنیا

مزرعه قهوه

کشت قهوه در نقاط مختلف دنیا

درخت قهوه در مناطق مختلف دنیا مثل سایر گیاهان برای رشد نیاز به شرایط ویژه دارد.

بهترین شرایط برای کشت قهوه در نواحی با عرض جغرافیایی مشخصی ایجاد شده است. مناطقی بین عرض ۲۵ درجه شمالی و ۳۰ درجه جنوبی خط استوا که به عنوان “The Bean Belt”  نامگذاری شده اند.

ولی چه چیزی سبب کیفیت و طعم بهتر قهوه خواهد شد؟
دلایل زیادی از جمله نوع دانه، کیفیت خاک، آب و هوا، میزان بارش و آفتاب، و حتی ارتفاع دقیقی که قهوه در آن رشد می کند، می تواند طعم محصول نهایی را تحت تاثیر قرار بدهد.

این عوامل مهم  همراه با نوع برداشت و فرآوری قهوه، سبب تمایز بین انواع مختلف قهوه دنیا میگردند.

قهوه در دنیا در کشورهای زیادی کشت می‌شود. قابل توجه است که هر منقطه از جهان دارای فرهنگی خاصی برای میباشد، در ادامه این مقاله از آراکاپ به برخی از کشورهای تولید کننده قهوه خواهیم پرداخت.

آمریکای شمالی و کارائیب

     ایالات متحده – هاوایی

مزارع قهوه در تمام جزایر هاوایی پیدا می شوند.
قهوه کونا Kona از جزیره بزرگ هاوایی بسیار شناخته شده است و همواره برای این قهوه در دنیا تقاضای زیادی هست. قهوه کونا از نژاد عربیکا بوده و در در دامنه‌های فعال آتشفشان مائونا لوا Mauna Loa واقعا در هاوایی، کشت می‌شود. درختان جوان قهوه کونا در خاک سیاه آتشفشانی قرار گرفته و ابرهای گرمسیری یک سایبان طبیعی روی درخت‌ها جهت محافظت درختان قهوه از نور شدید خورشید ایجاد می‌کنند و بارش مکرر باران در جزیره، گیاهان را به مقدار مناسب مرطوب مینماید. فرآیند تولید قهوه Kona به دقت پردازش می‌شود تا یک فنجان خوشمزه، غلیظ و معطر برای دوستداران قهوه آماده می شود.

     مکزیک

مکزیک یکی دیگر از کشورهای صاحب قهوه در آمریکای شمالی میباشد.

تعداد مزارع کوچک قهوه مکزیک بسیار زیادتر از مزارع بزرگ میباشد و با بیش از ۱۰۰،۰۰۰ کشاورز قهوه، مکزیک بعنوان یکی از برترین تولید کنندگان قهوه در دنیا معروف است. بیشتر مزارع در ایالت های جنوبی Veracruz وراکروز، Oaxaca اوآچاکا و Chiapas چیاپاس هستند. یک فنجان قهوه مکزیکی عطر فوق العاده و عمق طعم خاصی را ارائه می‌دهد.

دانه‌های قهوه مکزیکی برای روست تیره Dark Roast مناسب است و بیشتر برای قهوه های ترکیبی استفاده می‌شوند. علاوه بر این قهوه Altura در مکزیک به معنای آن است که در ارتفاعات بالا رشد نموده است.

     پورتوریکو

قهوه در سال ۱۷۳۶ به پورتوریکو وارد شد. در اواخر قرن 19 این جزیره ششمین صادر کننده قهوه در جهان بود. با این وضعیت ، طوفان‌های قدرتمند و رقبای قدرتمند ( دیگر کشورهای تولید کننده قهوه ) سبب شد تا این کشور به دنبال راه‌های دیگر برای بقای اقتصادش باشد.

اکنون پورتوریکو برای بقا صنعت قهوه در کشورش راهکار بالابردن کیفیت را انتخاب نموده است و به کشت قهوه‌های عربیکا با بیشترین استانداردها میپردازد. بیشترین کشت قهوه پورتوریکو در جزیره کارائیب انجام میشود، که موجب به دست آمدن قهوه‌هایی با اسیدیته و طعم متعادل در آن جزیره میگردد.

 

آمریکای مرکزی

 

     گواتمالا 

قهوه گواتمالا در حالی که ممکن است برخی از همسایگان مرکزی و جنوبی آن به خوبی شناخته نشده باشند،  دارای کیفیت و طعم متمایز است و طعم غنی آن در میان قهوه دوستان جهان طرفداران زیادی دارد.

بیشترین کشت قهوه در این کشور در سه منطقه Antigua آنتیگوا، Coban کوبان وهوئه هوئه تانانگو Huehuetanango صورت میگیرد.  خاک غنی آتشفشان این مناطق  به شدت بر کیفیت، عطر و طعم متمایز قهوه‌های این سه منطقه تاثیر می گذارد.

     کاستاریکا

قهوه کاستاریکا نیز مانند گواتمالا در آمریکای مرکزی طرفداران بسیاری دارد. در کاستاریکا گونه عربیکا با اسیدته شدید sharp acidity و با رطوبت زیاد کشت می‌شود.  قهوه کاستاریکا در مزارع عمدتا کوچک رشد می‌کند. در این منطقه پس از برداشت محصول، گیلاس قهوه بلافاصله به تاسیسات پیشرفته تدارکاتی منتقل می شود و قهوه‌های خام با فرآیند رطوبتی wet method processing  و با کیفیت بیشتری نسبت به سایر روش ها فرآوری میشوند. توجه دقیق به پردازش کیفی، شهرت کاستاریکا را بعنوان تولید کننده با کیفیت قهوه در جهان افزایش داده است.

آمریکای جنوبی

     کلمبیا

کلمبیا تولید کننده شناخته شده قهوه در جهان است و از نظر تولید سالانه به عنوان سومین کشور جهان شناخته میشود. رشد قهوه کلمبیا در هزاران مزرعه کوچک توسط خانواده‌های کلمبیایی در سراسر کشور انجام می شود. . محیط زیست ناهموار کلمبیا  شرایط رشد  قهوه ملایم با اسیدیته متعادل را فراهم می کند.

با این وجود ناهمواری زمین باعث می شود حمل دانه‌های قهوه برداشت شده به مراکز تولید  دشوار شود. جالب است بدانید حتی امروزه نیز بخشی از حمل و نقل قهوه در کلمبیا توسط قاطر یا خودروهای جیپ انجام می شود. قهوه سوپرمو Supremo و اکلسکو Excelso در کلمبیا، از معروف‌ترین دانه‌های قهوه در این کشور است.

سوپرمو که از کیفیت بالایی برخوردار است دارای شیرینی معطر و طعمی خوب است، در حالی که اکلسکو از طعمی ملایم تر و اسیدیته بیشتر برخوردار میباشد.

     برزیل

برزیل بزرگترین کشور تولید کننده قهوه در جهان است.درختان قهوه قسمت های زیادی از سرزمین برزیل را فرا گرفته اند. درآمد مردم زیادی در این کشور از طریق کشاورزی در مزارع قهوه، فرآوری قهوه و تجارت آن تامین میشود.

کافی ژینیو روش خاص مردم برزیل یک برای دم کردن قهوه است و پرطرفدار ترین قهوه در این کشور می‌باشد.

قهوه برزیل

در برزیل قهوه عربیکا و قهوه روبوستا رشد می کند و شرایط آب و هوایی، کیفیت خاک و ارتفاع تعیین می‌کند که کدام گونه در چه منطقه‌ای زیر کشت قرار بگیرد.

آفریقای شرقی

    اتیوپی

افسانه‌ی کشف اولین درخت قهوه به اتیوپی بازمیگردد.

این افسانه چندان دور از واقعیت نیست. چرا که باور این موضوع آسان است، که منشا قهوه از جایی باشد که هنوز جنگل‌های وحشی قهوه، منبع اصلی برداشت هستند. به همین علت نوشیدن قهوه‌های اتیوپی به شما حس یک فنجان اصیل قهوه را می‌دهند.

اکثر کشت قهوه اتیوپی از سه منطقه  سیدامو Sidamo ، هارار Harrar، کافا Kaffa می‌باشد. اغلب اسامی قهوه‌های اتیوپی را به نام منطقه ای که در آن رشد کرده نام گذاری می‌کنند.

سالانه مردم زیادی از سراسر دنیا برای دیدن فرهنگ متمایز اتیوپی به این کشور سفر می‌کنند و مردم اتیوپی با قهوه‌هایی که به صورت سنتی دم میشوند از آنها پذیرایی مینمایند.

بیشتر: بهترین سایت تشک

     کنیا 

قهوه کنیا در ایالات متحده آمریکا و اروپا به خوبی شناخته شده است و طرفداران زیادی دارد. خصوصیت قهوه کنیا طعم تیز همراه با اسیدیته دلپذیر است که با عطر و طعم کامل و قوی خود ترکیب شده است. قهوه در اطراف کوه کنیا، نزدیک آتشفشان خاموش اغلب توسط کشاورزان در مزارع کوچک کشت می‌شود. تولیدکنندگان در کنیا با تأکید بر کیفیت روشهای فرآوری، خشک کردن دانه خام قهوه را با توجه، کنترل و نظارت انجام می‌دهند. جالب است بدانید کنیا دارای سیستم رتبه بندی ( Grading ) منحصر به فرد خود برای قهوه‌های کشورش میباشد.

غرب آفریقا

     ساحل عاج

ساحل عاج یکی از بزرگترین تولید کنندگان قهوه روبوستا در جهان میباشد. قهوه‌هایی با طعم تلخ و قوی و با اسیدیته ناچیز که برای روست تیره مناسب هستند، در این کشور کشت می‌شوند. بنابراین اکثر تولید قهوه روبوستا در ساحل عاج برای ترکیب قهوه اسپرسو استفاده می‌شود.

شبه جزیره عرب

     یمن

یمن نخستین کشوری میباشد که قهوه در آن بصورت تجاری کشت شد ه است. با این حال در این کشور هنوز قهوه بصورت سنتی و در باغ های کوچک و مزارع خانوادگی کشت می‌شود. شما می‌توانید در اکثر مناطق یمن چند درخت قهوه پیدا کنید.

بدان جهت که آب در این سرزمین کمیاب میباشد، دانه های قهوه یمنی معمولا کوچک و نامنظم بدست می‌آیند.  کمبود آب باعث خشک شدن گیلاس قهوه  پس از برداشت می گردد.

همین عوامل باعث می‌شود که قهوه یمنی دارای طعم عمیق، غنی و متمایز از دیگر قهوه‌های جهان باشد.

در زمان های قدیم، قهوه از بندر معروف یمن Mocha موخا به سراسر جهان فرستاده می‌شد. کلمه موخا مترادف با قهوه عربی بود. هلندی‌ها  برای اولین بار قهوه عربی را با قهوه‌ای که در جزیره Java جاوا بدست می‌آمد ترکیب کردند. و این ترکیب تبدیل به ترکیب پرطرفدار Mocha Java موخا جاوا شد.

آسیا

     اندونزی

اندونزی، کشوری تشکیل شده از هزاران جزیره میباشد. قهوه‌های جزایر سوماترا Sumatra، جاوه Java و سولاوسی Sulawesi  به جهت کیفیت بالا در سراسر دنیا شناخته شده‌اند. در قرن هفدهم برای اولین مرتبه گیاه قهوه توسط استعمارگران هلندی به اندونزی وارد شد. بعد از مدت کوتاهی اندونزی تبدیل به یکی از تولیدکنندگان بزرگ قهوه شد. اسیدیته ملایم قهوه‌های اندونزی در دنیا مشهور می باشد.

     ویتنام

تقریبا حوالی قرن نوزدهم قهوه وارد ویتنام شد. درختان عربیکای قهوه توسط مسیحیان فرانسوی از جزیره بوربن Bourbon آورده شد و در اطراف تونکین Tonkin ویتنام کاشته شدند. طی مدت های اخیر صنعت قهوه ویتنام به سرعت در حال رشد است و در حال حاضر به دومین کشور تولید کننده قهوه در جهان تبدیل شده است. نژاد روبوستا سهم اصلی تولید قهوه در کشور ویتنام را در اختیار دارد. قهوه روبوستا برای تولید قهوه فوری و ترکیب در قهوه‌های دیگر استفاده می شود.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *