فواید قهوه

با قهوه احساس آرامش داشته باشید

با قهوه احساس آرامش داشته باشید

استفاده مقدار مشخصی قهوه در طول روز، احتمال ابتلا به بغضی بیماری ها را کاهش می دهد. نتایج پژوهشگران دانشگاه بوفالو آمریکا نشان داده است تاثیر کافئین بر بهبود عملکرد شناختی در دختران و پسران، متفاوت میباشد.

تیم تحقیقاتی پروفسور جنیفر تامپل با انجام آزمایش بر روی نود و شش نوجوان پس از دریافت دوز مشخصی کافئین یا دارو به این نتیجه رسیدند، افرادی که کافئین دریافت کرده بودند در برابر کسانی که دارو دریافت کرده بودند با موفقیت بیشتری آزمون حافظه را انجام دادند. همچنین در آزمایش سرعت عمل و شناخت کلمات، دخترانی که قهوه خورده بودند از پسران موفق تر عمل کردند.

از دیدگاه پروفسور ژان کنستانتین متخصص مغز و اعصاب و عضو آکادمی ملی پزشکی و دارویی فرانسه ، این تفاوت ناشی از شیوه متفاوت پردازش اطلاعات در مغز زنان و مردان است.

قهوه یک ماده مخدر و داروی خوب محسوب می شود. مصرف کافئین در حد معمول اعتیاد و وابستگی روانی و فیزیکی به وجود می آورد اما هیچ اختلالی در عملکرد روانی ایجاد نمی کند. اما در مقابل کارشناسان به نوجوانان درباره مصرف همزمان کافئین و نوشیدنی های انرژی زا برای بیداری در زمان مستی، هشدار دادند.

آنها می گویند: کافئین مانع از فرو رفتن آنها در کمای الکلی می شود اما از بروز اثرات الکل مانند بی احتیاطی جلوگیری نمی کند. بنابراین استفاده از قهوه و کافئین باید محتاطانه باشد.

چقدر کافئین در روز باید استفاده کنیم؟

این مقدار در بین افراد مختلف متفاوت میباشد. مثلا در اشخاص سیگاری، میزان سوخت و ساز کافئین سریع تر است و به همین علت، مصرف کافئین در میان آنها بیشتر است.

در بعضی افراد هم که از نظر ژنتیکی، مستعد هستند، مصرف مقدار اندکی کافئین می تواند به بروز دلهره و اضطراب منجر شود. با این حال، به طور میانگین، مصرف دویست تا سیصد میلی گرم کافئین در طول روز، برای هر شخص توصیه می شود که معادل دو تا سه فنجان قهوه دم کرده و یا پنج تا شش فنجان قهوه اسپرسو است.

مصرف این میزان قهوه در روز، نه فقط زیان بار نیست، بلکه در کاهش احتمال ابتلا به دیابت، برخی انواع سرطان و بیماری های آلزایمر و پارکینسون موثر است.

بررسی های علمی نشان می دهد افرادی که به بیماری آلزایمر مبتلا شده اند، در مقایسه با دیگر افراد، کافئین کمتری استفاده می کردند. این بررسی ها حاکی از آن است که مصرف قهوه، سبب کاهش زوال شناختی می شود.

آزمایش ها بر روی جانوران نیز نشان می دهد کافئین، غلظت پلاکت های آمیلوئید یا پروتئین های تاو را که مشخصه بیماری آلزایمر است، کاهش می دهد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *