فواید قهوه, قهوه

منظور از اسیدیتی در قهوه چیست؟

منظور از اسیدیتی در قهوه چیست؟

وقتی واژه‌ی اسیدیتی به گوش‌تان می‌رسد، احتمالا طعم‌هایی مانند ترشی ، تندی، تلخی و زنندگی به ذهن‌تان متصور می شود ولی، در عالم قهوه از این واژه حداقل برای سه منظور استفاده میگردد:

۱-مشتاقان و علاقمندان حرفه‌ای قهوه، اسیدیتی را طعمی خشک و تیز و با حسی سرزنده حس می‌کنند که سبب تمایز میان قهوه‌ی باکیفیّت عالی و کِشتِ مرتفع از سطح دریا با قهوه‌ی بی‌کیفیّتی که در مزرعه‌ای با ارتفاع کم از سطح دریا کشت شده، می‌شود. بی شک، بررسی این مقوله از این زاویه به نسبت نامنصفانه به نظر می‌آید، زیرا اکثر قهوه‌های با ارتفاع زیاد با کیفیت‌اند و براساس شکل ظاهری و کیفیت‌های متنوع‌شان دسته‌بندی می‌شوند.

۲- وقتی از جهات علمی به بحث اسیدیتی قهوه می نگریم مشخص می‌شود که اسیدیتی چیزی است که با دستگاه PHسنج  اندازه‌گیری می‌شود. PHسنج دستگاهی است که در آن عدد ۷ نشان‌دهنده‌ی وضعیت خنثی (نه قلیایی، نه اسیدی) و هرچه عدد کمتر از ۷ باشد، خاصیت اسیدی بیشتر و از ۷ به بالا دارای خاصیت  قلیایی بیشتر است. PH آب لیمو ۲ و PH شیر ۵/۶ است. قهوه‌ی مرکب (Blend) که خاصیت اسیدی بالا دارد و اغلب برای صبحانه نوشیده می‌شود دارای PH حدود ۷/۴ است. (به این نکته توجه کنید که قهوه‌‌ در این مقیاس دارای PH معادل ۵ در نظر گرفته شده؛ این عدد به‌دست‌آمده در اصل میانگین می باشد و همواره برای هر نوع قهوه، عمومی نخواهد بود). باید به این نکته نیز توجه کرد که واحد PH لگاریتمی است، به این معنی که محلولی با PH معادل ۶ ، ده برابر اسیدی‌تر از ۷ PH= است و PH معادل ۵، صد برابر اسیدی‌تر از ۷ PH= است.

۳-اکثر مصرف‌کننده‌های عام قهوه، اسیدیتی را عامل بروز دل‌درد می‌دانند. آنان اسیدیتی را ویژگی ناخوش‌آیند و زننده‌ی قهوه تلقی می‌کنند که لذت نوشیدن قهوه‌ی روزانه را برای آدم زایل می‌کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *