انواع دانه

انواع دانه قهوه

انواع دان قهوه یا میوه قهوه از سه نوع درخت تهیه می گردند: عربیکا، روبوستا و لیبریکا که هر یک از آن ها، مشخصات منحصربه فرد خود را دارند. ویژگی‌هایی مانند: عطر، کافئین، قدرت رشد درختان قهوه، طعم و ظاهر. استفاده از قهوه لیبریکا در بازار های جهانی، خیلی رایج نبوده است. دو نوع قهوه عربیکا و روبوستا از نظر تجاری اهمیت بیشتری دارند. به صورت تقریبی حدود ۶۰ درصد قهوه تولید شده در سرتاسر جهان Arabica و ۴۰ درصد Robusta است. از آنجایی که قهوه یکی از نوشیدنی های پر مصرف جهان است، دانه های قهوه جز محصولات مهم صادراتی به حساب می آیند و بیش از ۵۰ درصد درآمد ارزی برخی از کشورهای در حال توسعه را به خود اختصاص می دهند.

به جز این که قهوه‌ها در انواع عربیکا و روبوستا و لیبریکا متفاوت میباشند، مناطق کشت قهوه هم می‌تواند ظاهر، طعم، عطر و به طور کلی بارزه‌های طعمی دانه را تحت تاثیر خود قرار بدهد. مثلا: مشخصات طعمی قهوه‌ای که در کنیا تولید می شود با قهوه تولید شده در کشور اندونزی یکسان نیست. به همین جهت برخی از قهوه دوستان عاشق قهوه‌های یک ناحیه جغرافیایی خاصی می شوند و دوست دارند همیشه از آن دانه‌ها استفاده نمایند.

قهوه روبوستا (Robusta)

گیاه این قهوه تا ۶ متر رشد خواهد کرد. معمولا این گیاه در ارتفاعات پایین و نزدیک دریاه پرورش داده می شود. ظاهر دان روبوستا گرد بوده و دارای کافئین بیشتری هم هست. طعم این قهوه تلخ است و آنتی اکسیدان موجود در این قهوه سبب تاثیرات مثبتی روی سیستم عصبی انسان دارد و برای درمان بیماری هایی مانند یبوست نیز استفاده می شود. این گیاه بیشتر در کشورهای ویتنام، برزیل، اندونزی و هند کشت داده می شود.

قهوه عربیکا (Arabica)

چون در قدیم این قهوه بیشتر در کشورهای یمن، اتیوپی و سودان پرورش داده می شد، به قهوه عربی معروف است. دانه قهوه عربیکا نسبت به روبوستا بیشتر کشت می شود و گیاه آن تا ارتفاع ۴٫۵ متر رشد خواهد کرد. قهوه عربیکا طعم موردپسندتر و کافئین کمتری دارد و به همین جهت بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

قهوه سبز (Green Coffee)

این قهوه بیشتر توسط کسانی استفاده می شود که قصد لاغر شدن دارند. قهوه سبز در حقیقت قهوه خامی است که عمیلات رست شدن روی آن انجام نشده باشد. قهوه سبز حتی از قهوه روبوستا هم طعم تلخ تری دارد.

دانه قهوه لیبریکا

گیاه قهوه ی لیبریکا تا ارتفاع ۱۸متر رشد میکند و دارای برگ های بلند با سطح چرمی و نیز دانه های بزرگ است. 

فیلیپین جزء نخستین کشور هایی بود که تولید این محصول را شروع کرد و خود را به یک تولید کننده مهم قهوه در تمام جهان تبدیل کرد.

این قهوه طعمی خاص و عطری مشابه چوب دارد که خود را از دیگر قهوه ها متمایز می نماید و به دو صورت لایت ( سبک ) و دارک رست میشود و طعم های جذابی نیز برای دوست داران قهوه خلق می نماید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *