قهوه

آشنایی با گیاه قهوه

گیاه قهوه

آشنایی با گیاه قهوه

همه ما تا بحال بارها و بارها انواع مختلف قهوه را نوشیده ایم، اما تا به حال شده به این فکر کرده اید که دانه های قهوه چگونه و از چه چیزی بدست می آیند؟ دانه قهوه ابتدا به صورت یگ گیاه است که به آن گیاه قهوه یا گیلاس قهوه گویند.

گیاه قهوه (Coffea) گونه ای از گیاهان گل دار خانواده روناسیان است، که در نواحی گرمسیری رشد می‌کند. ارتفاع آن بین ۳ تا ۱۰ متر بوده و ۳ تا ۵ سال پس از کاشته شدن محصول می‌دهد. گل‌های سفیدرنگ و خوشبوی قهوه بسیار به گل یاسمن شباهت دارند.

میوه‌های قهوه، تخم‌مرغی (گیلاسی) ‌شکل‌اند که به صورت خوشه‌آویزان شده و هر درخت قهوه چیزی حدود ۲۰۰۰ میوه می‌دهد. بین ۶ تا ۹ ماه زمان لازم است تا میوه قهوه از رنگ سبز به زرد و بعد قرمز یا بنفش تبدیل شود و کاملاً برسد. میوه رسیده قهوه را با دست می‌چینند، می‌شویند و خشک می‌کنند که این کار معمولاً زیر نور خورشید انجام می گیرد (اگر چه روش‌های صنعتی نیز برای خشک کردن قهوه وجود دارد).

شکل ظاهری گیاه قهوه چگونه است؟

میوه قهوه یک میوه هسته دار میباشد که هم شباهت ظاهری فراوانی به گیلاس دارد و هم داشتن هسته آنها را بیشتر مثل یکدیگر کرده است، از این رو به آن گیلاس قهوه هم گفته می شود. گیلاس قهوه زمانی که نرسیده، مانند یک میوه کال سبز رنگ است. با گشت زمان رنگ آن زرد شده و وقت رسیدن به قرمز یا بنفش تغییر رنگ می دهد.

درون هر میوه قهوه ۲ دانه وجود دارد، هر کدام از این دو دانه با پوسته کاغذی خاصی پوشش داده شده و رو به روی یکدیگر قرار گرفته اند (البته پوسته ی پرده مانندی، میان آنها حایل شده است). این دانه ها طی مراحل خاصی از داخل میوه خارج و فرآوری می شود. البته در ۹۵ در صد اوقات اینگونه است، در کمتر دفعاتی دیده شده که دانه گیاه قهوه معیوب است، بدین شکل که به جای این که دو دانه کوچک در مقابل هم قرار داشته باشند، آنها به هم چسبیده و یک دانه بزرگ را تشکیل داده اند.

چگونه دانه های قهوه از گیاه قهوه حاصل می شوند؟

میوه قهوه رسیده، بیشتر قرمز رنگ بوده و گوشتی مانند است، همین سبب می شود تا دانه های قهوه به آسانی توسط دستگاه ها از آن خارج شوند. پس از اینکه دانه قهوه با فشار از مغز دانه خارج شد، در یک ماشین دیگر، قرار داده می شود که در آنجا قسمت پوسته و لزجی مثل دانه ، از بین می رود . این دستگاه دانه را از هم جدا می کند؛ بدین شکل پس از جدا سازی دانه ها (به صورتی که هم اندازه باشند)، آنها خشک می شوند . این کار ، برحسب محیط ، با روش های بسیار ساده ای انجام می شود . برخی از دانه ها را در معرض هوای آزاد، در نور خورشید خشک می کنند و باقی آنها با استفاده از هوای فشرده ی گرم، در یک ساختمان مخصوص خشک می شوند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *