فواید قهوه, قهوه

پس مزه در قهوه(aftertaste)

پس مزه در قهوه(aftertaste)

پس‌مزه (aftertaste)، در قهوه به چشیدن عطرهایی که بعد از نوشیدن و میل کردن در دهان باقی‌مانده گفته می شود. در مقابل سایر نوشیدنی‌ها، طعم‌های قهوه به مدت بیشتری ماندگاری دارد، پس‌مزه در اسپرسو می‌تواند تا ۱۵ دقیقه باقی بماند.

بستگی به نوع قهوه، پس‌مزه شاید خوب یا بد باشد؛ ولی اهمیتی ندارد که قهوه شما چقدر خوش طعم باشد، پس‌مزه اغلب متفاوت از  طعم اصلی نوشیدنی بوده و قهوه‌ای که زمان نوشیدن بسیار خوش‌طعم احساس می‌شود شاید شما را با طعم مبهم یا طعم فلزی در دهان، رها کند.

 

ولی چرا تنها بعضی از این مزه‌ها و طعم‌ها در کام شما به‌صورت ادامه‌دار باقی می‌ماند؟ و چرا به نظر می‌رسد کمتر طعم‌های خوش است که در دهان ماندگار است؟

می توان دقیقتر گفت مزه به آنچه در روی زبان تجربه می‌کنیم، اشاره دارد: شیرین، شور، ترش، تلخ، اُمامی و شاید یکی دوتای دیگر مثلاً زمانی که در مورد پس‌مزه در قهوه صحبت می‌کنیم، اغلب در مورد عطروطعم صحبت می‌کنیم. ترکیبی از طعم و بو. محققان گاهی اوقات از اصطلاحات «پس‌بو»(after-odour) یا «پس‌طعم»(after-flavour) به‌جای آن استفاده می‌کنند تا این‌ها را از مزه متمایز کنند.

 

با توجه به این معنا و مفهوم و تنها با در نظر گرفتن مزه‌های اصلی، پس‌مزه‌ی قهوه با طعم محسوس زمان  نوشیدن آن متفاوت می باشد. ترکیبات مختلف دارای طول زمان ماندگاری متفاوتی هستند: برای نمونه، کافئین پس‌مزه‌ی ماندگارتری نسبت به کوئینین دارد. این بدان معناست که توازن طعم‌ها درگذر زمان احتمالاً با جرعه اول متفاوت خواهد بود.

نحوه بو دادن و برشته کردن یا همان رست کردن قهوه بر طعم و بوی آن

همچنین نحوه بو دادن و برشته کردن یا همان رست کردن قهوه بر طعم و بوی آن تأثیر می گذارد. بو دادن، برشته کردن یا به اصطلاح تخصصی رُست دانه‌های قهوه یک روند تخصصی در آماده کرده دانه قهوه برای درست کردن نهایی یک فنجان قهوه خوش عطر و خوش طعم است. در این روند بو دادن قهوه، دانه سبز یا شیری رنگ قهوه به دانه‌ای قهوه‌ای یا شکلاتی رنگ تبدیل می‌شود و بخشی از ترشی، بو و کافئین موجود در آن از بین می‌رود اما حرارت وارده در این پروسه به شکل‌گیری و آزاد شدن ترکیبات آروماتیک و شکل گیری چرخه طعم قهوه کمک می‌کند. نتیجه نهایی رست و برشته کردن یا بو دادن تخصصی دانه قهوه به وجود آمدن دانه‌‌هایی حدود دو برابر بزرگتر و شیرین‌تر و دارای ته مزه ای تلخ است.

دستگاه رست آراکاپ

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *