فواید قهوه, قهوه

قهوه مناسب لاغری است یا خیر؟

قهوه اسپرسو

قهوه مناسب لاغری است یا خیر؟

در قهوه کافئین وجود دارد. کافئین پرمصرف‌ترین ماده‌ی فعال‌کننده‌ی روان (مواد شیمیایی که با تغییر عملکرد مغز، باعث تغییراتی در رفتار، ادراک و خلق می‌شوند) در جهان است. امروزه کافئین در بسیاری از مکمل‌های چربی‌سوز یافت می‌شود. کافئین باعث خارج شدن چربی از بافت های چربی می شود و میزان سوخت‌وساز را افزایش دهد. اما آیا این نوشیدنی پرطرفدار به کاهش وزن کمک می کند یا خیر؟! در این مقاله به این موضوع می پردازیم.

 

افزایش سوخت و ساز بدن با قهوه

باید توجه داشته باشید که مصرف قهوه به تنهایی باعث لاغری شما نمی شود و خوردن قهوه در کنار ورزش و رژیم غذایی به کاهش وزن شما کمک خواهد کرد.
یکی از مؤثرترین نوشیدنی های که مصرف آن قبل از تمرین ممکن است در جریان فعالیت ورزشی نتیجه اش شما را شگفت زده کند چیزی جز یک فنجان قهوه نیست.
مهمترین مزیت مصرف قهوه قبل از فعالیت ورزشی، خاصیت چربی سوزی آن است.مصرف قهوه قبل از ورزش می تواند باعث شود سلول های چربی به عنوان منبع انرژی به جای گلیکوژن استفاده شود.همچنین، مقادیر بالایی از کافئین موجود در قهوه سوخت و ساز بدن را بالا خواهد برد که این خود باعث می شود شما در طول روز کالری بیشتری بسوزانید.

 کافئین و کاهش وزن در بلند مدت

توجه داشته باشید که به ‌تدریج بدن‌ شما نسبت به تأثیر کافئین بر کاهش وزن مقاوم‌تر شده و میزان کاهش وزن در اثر مصرف کافئین کاهش می‌یابد..

در کوتاه‌مدت کافئین باعث افزایش سوخت و ساز بدن و چربی سوزی می شود، ولی پس از مدتی افراد نسبت به کافئین مقاوم می‌شوند و دیگر کافئین نمی‌تواند مانند قبل تاثیر گذار باشد.

حتی اگر تأثیر کافئین در افزایش کالری‌سوزی در طولانی مدت کم شود، باز هم کافئین می‌تواند اشتها کم تر شود و موجب کاهش میل غذا خوردن شما شود.

در یک مطالعه ای که انجام شد کافئین باعث کاهش اشتهای مردان  میشود و موجب آن شد که آنها در وعده‌ی غذایی بعد از مصرف کافئین کمتر غذا بخورند، ولی در زنان چنین تأثیری نداشت. در یک مطالعه‌ی دیگر حتی برروی مردان نیز تأثیری مشاهده نشد .

تأثیر کافئین و قهوه در لاغری می‌تواند در افراد مختلف، متفاوت باشد. تا این لحظه شواهدی از تأثیرات درازمدت کافئین بر لاغری یافت نشده است.

کلام آخر

درست است که قهوه باعث افزایش سوخت و ساز بدن شما و درنتیجه لاغری شما می شود اما توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه قهوه مشکلاتی را برای شما از قبیل  حملات قلبی، سردرد، بی خوابی و افزایش خطرات شکستگی استخوان، پوکی استخوان و حتی افسردگی به وجود می آورد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *